Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les mer

Er det pedagogikk i perling?

I Lillevollen Barnehage ser vi på perling som en pedagogisk mulighet. Barna lærer mye gjennom perling.

Perling har et litt dårlig rykte: "De sitt nu dær å perla". Slike utsagn får det til å høres ut som om perling ikke har noen verdi verken i seg selv eller som et verktøy for læring.

I Lillevollen er ungene i perioder veldig engasjerte i perling. De finner selv ut at de vil fordype seg i det, og personalet følger opp med å utfordre dem på å utvikle nye mønstre og former. Det er veldig artig å følge ungene på deres reise fra begynnende famling med to-tre perler på brettet til stadig mer kompliserte mønstre som krever mye tålmodighet og tankearbeid.

De danske Hamasperlene har sin historie helt fra 1971 da de kom på markedet i Norge. De finnes i mange farger og størrelser, og er nok til stede i de fleste barnehager. Personalet er til stede når barna perler, de inspirerer, oppmuntrer og hjelper dem. De prater med ungene og utfordrer dem til å greie mer kompliserte mønstre.

Barna har utallige muligheter for å forme sine egne mønstre, de skaper sitt eget produkt som de er stolte av å ha fått til.
Det er ganske vanskelig å sette perlene på brettet, og det kreves god koordinasjon av hånd og øye for å få det til. Finmotorikken får god trening, og ungene blir etter hvert veldig gode på å sortere farger og kjenne navnene på dem.
Perling dreier seg om former, sortering, telling, mønstre, geometri, mengder - her er det mye matematikk, og personalet følger opp med samtaler og begreper.
Det kan bli litt krangling om de fineste perlene, men ungene samarbeider mye og hjelper hverandre. Det er også samarbeid mellom barna og personalet, de jobber i lag og har fine stunder sammen.

Former, mønster og naturens fenomener

Vi ser på former og fenomener i naturen, og lager mønster og vi leter på nettet etter mønstre til inspirasjon Dette kan være snøkrystaller, flagg, dyr, blomster, kunst osv. Selbumønster og bringeduker fra bunader kan være utgangspunkt for de fineste perlebilder samtidig som vi har anledning til å snakke om gamle håndverkstradisjoner og om hvor disse mønstrene kommer fra.

 

Det er også mye perlebroderier i tradisjonelt samisk håndverk, doudji, som kan være til inspirasjon:

En fin ting med perling er at barnet selv bestemmer hvordan perlinga skal skje ut fra det nivået han eller hun mestrer. Her har noen av barna brukt perlebildene i en collage da de laget ei stor sol for å feire at mørketida er over:

Sosial og språklig kompetanse

Både sosial og språklig kompetanse får trening når barna driver med perlearbeid. Det er ofte greit å ha en "ting" som utgangspunkt når voksne skal samtale med barn. Perlebrettet kan være et godt utgangspunkt for samtaler som er språkstimulerende. Det er f.eks mange matematiske begreper som barna kan få inn her, man fabulerer over hva man lager og planlegger neste trinn. Konsentrasjonen øves også opp - og ikke minst tålmodigheten..

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss på telefon 75 58 46 60 eller barnehage@lillevollen.no. Du kan også bruke vårt kontaktskjema.

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå