Skidag som entreprenørskap
I år valgte Marihøna å ta utgangspunkt i barnas interesse for ski og konkurranser da de planla entreprenørskapet. Resultatet ble en flott skidag på Bestemorenga.
Her er en kort beskrivelse som viser hva vi har gjort, og hvorfor:
FORANKRING I RAMMEPLANEN
Vi har tatt utgangspunkt i disse kravenene i rammeplanen:
- Barna videreutvikler motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper.
- Barna tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk, samt ha tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp deres lekende og estetiske uttrykksform.
- Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner.
- Barnehagen skal være en arena for daglig fysisk aktivitet og fremme barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling.
FORANKRING I BARNEHAGENS PROGRESJONSPLAN
Krav i Lillevollen Barnehages progresjonsplan:
- Barna har gode erfaringer med å bruke kroppen gjennom ulike aktiviteter og motoriske utfordringer som blant annet skigåing (kropp, bevegelse, mat og helse).
- Barna ser filmsnutter som kan inspirere til lek og prosjektarbeid (digital praksis).
- Bruker bøker, nettbrett og pc for å utvikle barnas erfaringer (nærmiljø og samfunn).
Man må bruke ulike teknikker for å komme seg opp
MÅLSETTING
Mål for entreprenørskap i Lillevollen Barnehage er sosial og kulturell verdiskaping, samt læring. (Entreprenørskap i skolen har som regel økonomisk verdiskaping som mål).
- Barna opplever fellesskap og samarbeid
- Barna får noe kunnskap om skidag og skikonkurranser
- Barna opplever glede og mestring
Her lager vi nummerskilt
BAKGRUNN FOR PROSJEKTET
Vi har delt avdelingen i to grupper som jobber med hver sine prosjekter. Rød, gul og grønngruppen er 16 barn i alderen 3-6 år. Vi gjorde observasjoner i forkant av prosjektet og visste at barna hadde interesse for å gå på ski. Vi tok utgangspunkt i interessen deres, og gikk videre med å introdusere dem for entreprenørskapet, der vi bestemte at avslutningen skulle være en felles skidag for de to stor-avdelingene.
Vi trenger jo også flagg til skidagen
GJENNOMFØRING
Prosjektet startet med at vi hadde fokus på hva barna forbinder med en skidag/skiløp. Vi snakket rundt temaet og skrev ned stikkord som barna kom med. Vi begynte å lage diverse materialer vi trengte til skidagen og konkurransene. Det startet med at vi lagde invitasjon til Blåbærtua som ble invitert med på selve skidagen. Her fikk barna utfordret seg på å skrive tall og bokstaver. Gjennom kunst, kultur og kreativitet lagde barna diplom, flagg, medaljer, startnummer og rytmeinstrumenter.
Invitasjon til ungene på Blåbærtua
I samlingsstundene brukte vi prosjektoren inne på avdelingen til å se på skiløp og skikonkurranser for å se hvordan det er i virkeligheten. Her så vi på ulike teknikker som skiløperne brukte og viste barna det i praksis inne på avdelingen. Et barn tok på seg skiene og viste ulike teknikker som kunne brukes for å komme seg opp bakker, men også hvordan stå stabilt i nedoverbakker. Vi har sett på OL-floka og øvd på sangen og dansen. Denne sangen og dansen skulle være med på å holde varmen i kroppen på skidagen.
Barna hadde med seg ski i barnehagen, og de fleste brukte skiene aktivt ute på området til barnehagen. Noen hadde dem på en liten stund, mens andre brukte skiene masse. Her motiverte vi barna, og barna opplevde mestring hver dag. Det var mye øving både på sletta og i bakken vi har i barnehagen. De fikk utfordret seg og øvd på ulike teknikker for å komme seg opp, men også hvordan holde balansen best for å klare å stå ned hele bakken. De var flinke til å motivere hverandre og å vise ulike teknikker man kan bruke.
Demonstrasjon av plogeteknikk
SKIDAGEN
Resultatet av entreprenørskapet, ble en skidag til Bestemorenga sammen med Blåbærtua. Her skulle vi oppleve både busstur og en skidag med konkurranser og mat.
Det var mange spente barn som satt seg inn i bussen på vei til Bestemorenga. Da vi kom til frem, fikk barna ake og utforske området før vi skulle spise lunsj. Til lunsj hadde vi laget bål hvor vi ordnet pølse med brød. Barna hadde med seg tursekk med varm kakao som var god å ha siden det var meldt litt kaldt.
Vi var så heldige med denne skidagen at vi hadde Bestemorenga for oss sjøl, og i tillegg hadde vi sol og strålende vær. Barna spiste godt til lunsj og var klare for å få ski på beina. Vi akte ned til sletta på Bestemorenga hvor skiene var.
De fleste ville ha på seg skiene og gå i skisporene som var der. Da vi skulle starte konkurransene, kom tråkkemaskinen og spurte om han skulle tråkke opp løype til oss på sletta, noe vi ikke kunne takke nei til. Tråkkemaskinen tråkket en rund, nokså lang, skiløype til oss.
Da var det tid for konkurransene. Barna fikk på seg startnummer på brystet. De konkurrerte to og to mot hverandre. På sidelinjen sto vi og heiet med rytmeinstrumenter. Barna var motiverte og syntes det var gøy, så flere ønsket å gå flere ganger. Etter hvert som konkurransen begynte å bli ferdig, fikk barna gå på ski på området, mens andre ønsket å ake i bakken.
Dagen gikk utrolig fort, og vi kunne egentlig tenkt oss og vært litt lengre, da vi ikke fikk tid til å danse OL-floka. Barna koste seg så veldig at de ønsket ikke dra tilbake da det var tid for det. For å avslutte turen fikk barna medalje for at de var med på skidagen. Bussen kom og hentet oss, og det var noen slitne barn som hadde vært aktiv fra start til slutt. Da vi kom tilbake, fikk alle diplom som barna på Marihøna hadde laget til hvert enkelt barn. Skidagen var noe barna hadde sett veldig fram til og den ble veldig vellykket!
EVALUERING AV MÅL
Dette var et artig prosjekt hvor barna var motiverte og delaktige i hele prosessen. De har vært pådrivere, interesserte og stilt mange spørsmål underveis. Barna har samarbeidet i prosessen med formingsaktivitetene for å få ferdig de ulike materiellene som skulle lages. Barna har fått oppleve fellesskap med Blåbærte-ungene, og mestring ved å gjennomføre dette sammen. Vi observerer at barna opplever glede og mestring gjennom skiaktiviteter både i uteleken i barnehagen, og på selve skidagen. Gjennom prosjektet har barna fått kunnskaper om hva skiløp, er og de har lært seg ulike teknikker for å mestre og gå på ski.
Vi har valgt å kalle slike prosjekter for "entreprenørskap" i Lillevollen Barnehage fordi produktet er en viktig del av prosjektet. Entreprenørskapet skal ende i noe konkret, og det skal markeres på en skikkelig måte når det avsluttes. Vi skal altså ha like mye fokus på sluttproduktet som prosessen underveis. Barn lærer i prosessen, og opplever mestring og stolthet over det som prosjektet ender i. Vi mener vi har oppnådd vår målsetting med dette entreprenørskapet.