Personvern og informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din brukeropplevelse når du besøker våre nettsider. Det brukes også informasjonskapsler for analyse av trafikk på nettsiden. Denne informasjonen kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du kan selv endre innstillingene i din nettleser slik at informasjonskapsler ikke blir akseptert. Deaktivering av informasjonskapsler kan føre til at nettsiden ikke vil fungere optimalt.

Les mer

Bøker og lesing

Vi har et godt utvalg av bøker i Lillevollen Barnehage, og de er ofte i bruk.

Pedagogene holder seg oppdatert på hvilke bøker som egner seg for de ulike alderstrinn, og passer på at det jevnlig blir kjøpt inn nye bøker for å erstatte dem som blir utslitt. Hos oss er bøkene tilgjengelige for barna, både for lesestunder og i leken. Det blir derfor stor slitasje på bøkene, men vår holdning er at bøker er forbruksvare og må erstattes med nye, på samme måte som andre leker.

To barn leser i bildebøker, sitter på gulvet

Bokutvalget i barnehagen har stor betydning for lesekulturen. I Lillevollen Barnehage er vi opptatt av at barna skal møte bredde og kvalitet i litteraturen. Både på små og stor avdeling. På småavdelingene har vi bøker med stive permer som barna får styre med selv. Bøkene med tynnere ark brukes til lesestunder der personalet har mer kontroll på at bøkene ikke blir spist eller revet sund ...

lite barn leser i bildebok

Barn trenger å bli lest for. De trenger også å bli lest for på en engasjerende måte. Vi bruker mye dialogisk lesning ved høytlesning for barn. På denne måten skaper vi et rom hvor både barn og voksen kan oppnå gode samtaler. Å bli lest for, fremmer som kjent språkutviklingen. Det skaper også en nærhet mellom voksne og barn. Barna får øvelse i å utrykke seg i samtale med andre barn og voksne.

voksen og to barn sitter på gulvet og leser i ei pekebok med mange dyr

For å oppnå dette involverer vi barna aktivt i høytlesning. Vi stiller åpne spørsmål og går i dialog med barna, både om tekstens innhold og om bildene i bøkene. For de yngste bruker vi tilretteleggingsspørsmål. Det handler om å finne frem til det du vet barnet kan – slik at det kan bidra i høytlesningsstunden. De yngste har også stor glede av å bruke konkreter når vi leser i bok. For eksempel hvis vi leser om dyrene på bondegården, så har vi med figurer av ku, gris og høne som barna kan se på. Dette kan være med på å utvikle barnas fantasi og kreativitet. Vi ser ofte at barna drar handlingen i bøker med seg inn i leken, hvor de leker ut ulike hendelser og tema. 

en voksen leser i bok for et barn på fanget

Vi lager også tekster og bøker i lag med barna. Da dikter vi rundt ulike tema, og ungene produserer tekst som personalet skriver ned. Dette er en god måte å synliggjøre skriftspråket på.

tekst som barna har dikta og som en voksne har skrevet ned på ei tavle

Vi har et bevisst forhold til hvor vi leser for barna. På de ulike avdelingene har vi mulighet til å trekke oss tilbake og skjerme høytlesingen, men også skape gode rammer for innlevelse. Litteratur er også en viktig kilde til refleksjon og undring. Bøkene er som et vindu ut mot verden. Barna kan tilegne seg kunnskap om alt fra planeter til livet på bondegården.

Vi er opptatt av å skape leseglede hos barna. For å oppnå dette er det avgjørende at bøker er tilgjengelig for barna. På alle avdelingene passer vi på at bøker er plassert i barnehøyde, slik at barnet selv kan velge hvilke bøker det vil lese. Vi vil at bøkene skal bli en naturlig del av det ungene holder på med. De bruker dem til alt fra å finne ut ting til å ha dem som rekvisitter når de leker butikk. De er også flinke til å "lese" for hverandre. De sitter mye i lag over bøkene og undrer seg over bildene, og repeterer tekst som har blitt lest for dem tidligere.

Noen av de eldste barna lærer å skrive og noen knekker lesekoden før de begynner på skola. De syns gjerne det er artig å "hermeskrive" tekst som de voksne skriver først. Mange syns det er lettere å skrive enn å lese fordi de vet "fasiten" - de vet hva de skal skrive. Å lese blir mer å bevege seg ut i ukjent terreng.

Dette er hermeskrift:

tekst skrevet av barn - invitasjon til skidag

I barnehagene er det også vanlig å ha med bøker ut på tur. Det være seg bøker om planer, sopp eller dyr. Etter hvert vil vel mye av dette bli digitalisert slik at man bruker mest lesebrett og telefoner til å finne ut om saker og ting. Men foreløpig syns vi det er fint at bøkene er med i sekken når vi er på tur.

Har du spørsmål?

Ta gjerne kontakt med oss på telefon 75 58 46 60 eller barnehage@lillevollen.no. Du kan også bruke vårt kontaktskjema.

Universelt utformet nettsidefra Digitalt Byrå