Kosthold i Lillevollen Barnehage
Vi følger de nasjonale rådene om mat i barnehagen.
Kosthold er noe foreldre generelt er veldig opptatt av. Og det er selvfølgelig utrolig mange meninger om temaet. Vi er nødt for å gå for en middelvei, både av praktiske og økonomiske grunner. Vi forholder oss til de nasjonale anbefalingene fra Folkehelseinstituttet om mat i barnehagen.
Måtidene i grove trekk
- Tilbud om frukt og/eller grønt til hvert måltid
- Brødskiver til frokost. Her styrer personalet litt for at det ikke skal bli kaos når barn går til og fra.
- Brødskiver eller varmmat til lunsj. Pålegg varieres gjennom uka, og ungene får velge mellom litt forskjellig.
- Egg har vi en gang i uka
- Vi rullerer på 3-4 retter når det er varmmat slik at barna skal bli vant til dem. Den ene er havregrynsgrøt, og de andre varierer mellom kjøtt- og fiskebasert
- Melk og vatn til drikke
- Yoghurt med havregryn oppi, en gang i uka

I en undersøkelse av Opinion blant 705 foreldre (2025), sier mange foreldre at de ønsker mindre brødskiver og mer varmmat. Undersøkelsen sier ikke noe om hvorfor foreldrene ønsker dette. Vi er litt uforstående til ønsket. Vår erfaring er at barna spiser godt og variert når vi serverer brødmat. De er som regel mye mere kresne når det gjelder de varme måltidene.
Vi legger til rette for gode samtaler under måltidene. Vi snakker om hva vi spiser og hvor maten kommer fra. Vi teller og regner og sorterer. Og vi prater om stort og smått som barna er opptatte av.
Det viktigste for oss er at ingen går sulten fra bordet - alle skal få mat som de liker. Ungene blir oppfordret til å smake, men vi presser dem ikke. Hovedmålet for alle måltidene er at barna skal bli mette på sunn og næringsrik mat. Barn er jo forskjellige, og noen er veldig kresne. Vi ser at det blir utrolig mye matsvinn hvis vi serverer mat som mange ikke liker, så vi eksperimenterer ikke mye.
Måltider og læring
Det er mye små mennesker skal lære. Og læring krever øvelse. Hvert måltid bidrar til at barnet øver og lærer seg nye ting. De utvikler praktiske evner og språk, de tilegner seg kunnskap og øver på sosiale ferdigheter.
Barna skal lære om matens opprinnelse og om veien fra produksjon til måltid. Vi forteller om næringsstoffer og de ulike matkategorier (frukt, korn, meierivarer osv), både mens vi lager til maten og under måltidene. Vi kan også ha dette som tema i samlingsstund, i leken og i større prosjekter og entreprenørskap.
Måltider med brødmat, pålegg, egg, frukt og grønt er det vi har mest av. Allerede på småbarnsavdeling øver ungene på å smøre på brødskiva, velge pålegg, sende til hverandre og spise det de har forsynt seg med. Vi syns brødmåltider har fått et ufortjent dårlig rykte (i forhold til varme måltider). Vi er av den oppfatning at slike smøremåltider er vel så viktig for barnas læring som ferdiglaget varmmat som blir servert på tallerken. Barna trenger øvelse i å smøre maten sin. Det er vanskelig, og det må øves på. Vi tenker at det er bra å få kjenne på at man mestrer å ordne mat til seg selv.
Måltidene er en pedagogisk arena. Her er det mulighet for sosial trening og språkstimulering. Alle barna skal oppleve å være en del av fellesskapet når de spiser i lag. Vi er bevisste på at måltidene skal ha en pedagogisk dimensjon som støtter læring og utvikling.

Under pandemien fikk vi alle en påminning om hvor viktig hygiene er, spesielt håndhygiene. Dette øver vi på foran hvert eneste måltid i barnehagen slik at barna (på sikt) skal utvikle gode rutiner for håndvask før de spiser.
Bordskikk må også læres. Hvordan får vi et hyggelig måltid i lag? Det kan være utfordrende i seg selv med mange små rundt et bord. Alle vil ha maten først, og det kan være vanskelig å stille sine egne behov bak andres.